Wanneer je werkt in de ICT-support, speel je een belangrijke rol in de wereld van de informatietechnologie. Je geeft gebruikers en organisaties ondersteuning bij het effectie en efficiënt gebruiken van computers, netwerken en andere IT-gerelateerde systemen. Dit beroep vereist veel technische kennis en goede communicatievaardigheden.
Je bent verantwoordelijk voor het bieden van technische ondersteuning aan gebruikers binnen een organisatie. Ook ben je het aanspreekpunt voor het oplossen van problemen met hardware, software en netwerkverbindingen. Daarnaast wordt je vaak betrokken bij het installeren, configureren en onderhouden van systemen en apparaten.
Tijdens deze opleiding leer je alle kennis en vaardigheden die je nodig hebt om na het afronden aan de slag te gaan bij ICT-bedrijven. Je krijgt theorie- en praktijklessen en doet werkervaring op in de vorm van stage (BOL) of tijdens je baan (BBL).
Tijdens de opleiding leer je:
Probleemoplossend: Je bent bedreven in het analyseren en oplossen van technische problemen.
Communicatief: Je communiceert helder en effectief met klanten/gebruikers met diverse technische niveaus.
Flexibiliteit: Je kunt snel schakelen tussen verschillende taken en prioriteiten.
Klantgericht: Je hebt oog voor de behoeften van de klant/gebruiker en biedt passende oplossingen.
Als medewerker ICT-support an je allerlei verschillende sectoren werken. Bijvoorbeeld IT-dienstverleners, helpdesk- en servicecentra en zelfs als zelfstandig professional.
Na het behalen van het diploma medewerker ICT-support zijn er diverse mogelijkheden voor verdere groei. Zo kun je kiezen voor bijvoorbeeld een MBO 4 opleiding Allround medewerker IT systems & devices, Expert IT systems & devices of Software developer.
In het algemeen werk je tijdens reguliere kantooruren.
Kies je ervoor na je opleiding direct aan de slag te gaan, ligt het startsalaris gemiddels tussen de €2100,- en €2700,- bruto per maand, afhankelijk van de regio.
Wat je wellicht ook interessant vindt