Menu
Actueel

Nieuws en pers

En de winnaar is ...

maandag 31 maart 2014

Leerlingen Regio College ontwerpen container voor Kledingbank Zaanstad

Dylon Imming, Adil el Ktami en Brian Visser keken blij, verrast, en trots toen hun namen werden genoemd. Afgelopen donderdag haalden zij de eerste plaats met hun ontwerp voor een kledingcontainer voor de Kledingbank Zaanstad. De vier Middenkader techniek leerlingen (niveau 4) van het Regio College streden tegen hun klasgenoten. In drie groepen presenteerden de leerlingen hun ontwerp aan de vakjury. "De concurrentie was sterk, maar ons ontwerp was praktisch en niet zo duur. Met die insteek zagen we kans om te winnen", aldus Adil. Het winnende ontwerp wordt de komende maanden door de metaalleerlingen (niveau 2 en 3) van het Regio College gerealiseerd, bij Tetrix Bedrijfsopleidingen in de Techniekcampus. Deze pitch was het eerste hoogtepunt van een bijzonder project.

Dylon, Adil en Brian hebben hun ontwerp goed uitgedacht. Hier ging dan ook een uitgebreid onderzoek aan vooraf. Adil: "Naast de gebruikelijke research hebben we bijvoorbeeld ook contact opgenomen met de gemeente en de brandweer, om te horen wat er wel en niet is toegestaan." In het winnende ontwerp komen creativiteit, veiligheid, betaalbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en brandveiligheid samen. De creatieve insteek is terug te zien in de optie om de container door basisschoolleerlingen te laten beschilderen, maar hij kan ook met reclame worden bedrukt. Dat sprak de juryleden erg aan. De jury bestond uit de heer R.A.M. Blom - directeur Kramer & Duyvis BV, mevrouw M. Heijne - medewerker van de Kledingbank en de heer P.W. van Amersfoort - voorzitter College van Bestuur van het Regio College.

De Kledingbank beschikt niet over voldoende geld om containers te kopen. Daarom hebben zij aan het Regio College gevraagd of hun leerlingen containers kunnen maken. Deze opdracht past perfect binnen de lesvorm van het Regio College. Docent Jos Snijders: "Door leerlingen aan opdrachten voor het bedrijfsleven te laten werken, leren ze veel sneller dan wanneer ze aan fake-opdrachten werken. Het is natuurlijk ook erg spannend om je eigen idee aan een opdrachtgever te presenteren, maar hierin worden de leerlingen volop begeleid."

Meld je aan Stel een vraag Vind je opleiding Kom proefstuderenKom proefstuderen